Blog

Hamilelikte Beslenme

Yayın tarihi: 18 Ağustos 2014

Hamilelik sırasında dengeli beslenmek sizin ve bebeğinizin sağlığı açısından oldukça önemlidir. En yaygın yanlış anlaşılmalardan biri "iki kişi için yemek" anlayışıdır.

Hamileyken daha fazla yemeniz gerektiğini düşünebilirsiniz ama gerçekte yediğiniz yiyecekler vücudunuza daha fazla etki etmektedir. Daha fazla kaloriye ihtiyacınız olan tek zaman, hamileliğinizin yedinci ayından doğuma kadar olan süredir ve bu dönemde günde ekstra 200 kaloriye ihtiyacınız vardır. 

Hamileliğiniz sırasında sağlıklı bir beslenme planınızın olması, örneğin sık ve az yemek gibi, bebeğinizin ve sizin sağlıklı bir başlangıç yapmanıza yardımcı olacaktır. Beslenme planınızın olması sabah bulantıları ve mide yanmalarını yaşadığınız zamanda size çok yardımcı olacaktır.

Hamileyken neler yiyebilirsiniz?

  • Günde en az beş porsiyon sebze ve meyve yemeye dikkat edin.
  • Balık, tavuk, soya ve bakliyat gibi protein açısından zengin besinler tüketin.
  • Yeterli miktarda karbonhidrat alın ( ekmek, pirinç, makarna, patates ve tahıllar)
  • Süt ve süt ürünleri

Ayrıca hamileyken yememeniz ve kaçınmanız gereken yiyecekler de var;

  • Küflü yumuşak peynir, örneğin Brie ya da Camembert gibi, rokfor peyniri veya ezme (bu yiyecekler tehlikeli bakteriler içeriyor olabilir)
  • Haftada iki porsiyondan fazla yağlı balıklar (örneğin ton balığı, sardalye, uskumru, alabalık) bu balıklar yüksek oranda cıva barındırır ve bebeğinizin sinir sisteminin gelişmesini engeller.
  • Kılıçbalığı, köpekbalığı ya da haftada dörtten fazla konserve ton balığı (bunlarda da yüksek oranda cıva bulunur.)
  • Ciğer ya da sakatat ürünleri (bunlarda yüksek oranda A vitamini bulunur ve bebeğinize zarar verebilir.)
  • Çiğ kabuklu deniz ürünleri (gıda zehirlenmesi riskinden kaçınmak için.)
  • Çiğ ya da işlenmiş et. Yediğiniz etin mutlaka iyi pişmiş olduğundan emin olun.
  • İçinde çiğ yumurta bulunan bütün yemekler. Dondurma, mayonez ve muz gibi yemeklerin çiğ yumurta ile yapılıp yapılmadığını mutlaka kontrol edin.

Hamilelik sırasından alkol tüketimi plasenta ve kan dolaşımı yoluyla bebeğinize geçebileceği için hamilelik sırasında aşırı alkol tüketimi bebeğinize zarar verir. Sağlık Bakanlığı hamilelik sırasında alkol tüketiminin tamamen bırakılmasını önermektedir. Eğer mutlaka alkol almak istiyorsanız haftada bir veya iki kere, bir ya da iki tane (bir kadeh şarapla eşit olacak şekilde) alkol alarak bebeğinize daha az zarar gelmesini sağlayabilirsiniz.

Hamilelikte kafein tüketimi, aşırı kafein alınması bebeğin düşük kiloda doğmasına ve ilerleyen dönemlerde çeşitli sağlık problemleriyle karşılaşmasına ya da düşüklere neden olur. Unutmayın kafein sadece kahvede bulunmaz. Pek çok yiyecek ve içecekte doğal olarak bulunur. Ulusal sağlık hizmeti rehberi günde 200 mg'dan fazla tüketmemenizi ve mutlaka kontrol altında tutmanızı belirtir.

Bilgi olması açısından:

  • Bir kutu kolada 40 mg kafein bulunur
  • 50 gr siyah çikolatada 50 mg
  • Sütlü çikolatada siyah çikolatadakinin yarısı kadar kafein bulunur.

Aşerme

Aşermeler vücudunuzdaki hormonsal değişikliklere bağlı olarak oluşur ve turşu ya da kömür yeme isteğine kadar çeşitlilik gösterir. Aşermeler vücudunuzun neye ihtiyacı olduğunu size söyleme şeklidir. Örneğin; bir anne adayının canı hamburger ya da patates kızartması istiyorsa vücudunun daha çok protein, sodyum ve potasyum almaya ihtiyacı var demek olabilir.

En çok aşerilen yiyecekler genellikle tatlı, tuzlu ya da baharatlı yiyeceklerdir.

Neye aşeriyorsanız mümkün olan sağlıklı ve dengeli bir şekilde yiyerek bebeğinizin ve sizin sağlığını korumuş olursunuz.