Blog

Bebek Uyku Düzeni

Yayın tarihi: 6 Ağustos 2014

Bebeğiniz doğduğunda bir uyku düzeninin olması mümkün değildir. Yeni doğan bir bebek 24 saatlik zaman diliminin yaklaşık 18 saatini uyuyarak geçirebilir.

Gündüz ya da gece bir seferde en fazla 3-4 saat uyurlar.

Unutmayın ki bu dönemlerde bebeğiniz gündüz ve gece arasındaki farkı ayırt edemez. Bu maalesef uykusuz gecelerin sizi beklediği anlamına geliyor. Neyse ki öyle hissettirmesine rağmen bu durum fazla uzun sürmüyor! İlk altı ay bebek, anne babasıyla aynı odada, beşiğinde uyumalıdır.

Bebeğiniz 6 - 8 haftalık olduğu zaman muhtemelen gündüz daha kısa, gece daha uzun uyumaya başlayacaktır. Fakat gene de geceleri beslenmek için uyanmaya devam eder. Bebeğiniz derin uyumaya yaklaşık 12 haftalıkken başlar. Bu daha geç ya da şanlıysanız daha erken de olabilir tabii. Geceleri bebeğinizin daha derin uyumasına yardımcı olmak için uyku düzeni oluşturmaya mümkün olduğu kadar erken başlamalısınız. Örneğin 6. hafta itibariyle yavaş yavaş bir düzen oluşturmaya başlayabilirsiniz.

İki haftalık olduğu zaman bebeğinize gece ve gündüz ayrımını öğretmeye başlayabilirsiniz. Gündüz uyanır uyanmaz, gün ışığında bebeğinizi giydirin, onunla oynayın ve sosyalleşin.

Geceleri onu beslerken sessiz olun. Işık ve ses seviyesini düşürün ve uyku vakti gelir gelmez pijamalarını giydirin. İlk üç ay içerisinde yorgunluk belirtilerini öğrenmeye çalışın. Örneğin gözlerini ovalaması, sızlanma ve hemen ağlaması, esneme ve gerinme, oyuncaklara ve insanlara ilgisiz olması gibi. Bu belirtileri gördüğünüz zaman mutlaka beşiğine yatırın. Uyku için hazır olduğunu kısa zamanda görmeye başlayacaksınız. 6 ila 8 haftalıkken bebeğinize kendi kendine uyumayı öğretmeye başlayın. Uykusu geldiğinde beşiğine yatırın. Her gece uyuması için sallamayın. Buna çok çabuk alışabilir.

Bebeğinize şarkı ya da ninni söylemek de uyuması için ona yardımcı olabilir. Bebekler yatıştırıcı bir ses tonu duymayı sevebilirler. Eğer ninni söylemek istemezseniz, yumuşak tonlu bir şarkı listesi yapıp bebeğiniz uykuya geçerken dinlemesi için açık bırakabilirsiniz.

Çoğu ebeveyn ilk aylarda gerçekleşen bebek ölümlerinden korkar. Bu riski azaltmak için bebeğinizi uyuturken kullanabileceğiniz yollar vardır. Bunlar; oda sıcaklığını 16 - 20 derecede tutmak, bebeğinizi sırt üstü beşiğin altına doğru yatırarak yatak örtüsüne dolanmasını engelleyecek şekilde yatırmaktır (bu yöntem ayak pozisyonu olarak da bilinir). Ayrıca düz, sert ve su geçirmeyen şilte kullanılması ve bebeğinizle aynı koltukta ya da yatakta uyumaktan kaçınılması önerilmektedir. Emzirmenin ayrıca diğer yararlarının yanında ani bebek ölümlerini azaltması gibi kanıtlanmış yararları da vardır.

Bebeğiniz yürümeye başladığında uyku düzeninde değişiklikler olabilir. Çocuğunuza 10 dakikalık "yaramazlık" zamanı verip, sizi kovalamasını ve enerjisini atmasını sağlamak, kullanabileceğiniz yollardan birisidir. Ardından sakin ve yatıştırıcı bir aktivite yapıldığı sürece bu yol siz ve çocuğunuz için işe yarayabilir. Uykuyu düzene sokmak için en çok kullanılan yollardan biri, uyumadan önce bebeğinize yaptıracağınız sıcak bir banyo ile onun temiz ve sakin bir uykuya dalmasına yardımcı olmaktır. Bazı bebekler banyo yapmayı sevmemekte ya da aşırı heyecan yapabilmektedirler. Bu durumda uyku düzenini sağlamak için başka bir yol izlemek gerekir. Eğer yeni yürümeye başlayan çocuğunuzun hassas bir cildi varsa haftada sadece üç kere banyo yaptırarak herhangi bir tahrişin önüne geçebilirsiniz.

Masal okumak, uyku düzenini sağlamak için izleyebileceğiniz başka bir yoldur. Masal okuyarak ve çocukların kendi hikayelerini uydurmalarına izin vererek anne babalar çocuklarıyla daha kaliteli zaman geçirebilirler. Bunun tek kötü yanı aynı kitabı bir hafta boyunca okumak zorunda kalabilirsiniz!

Uyku düzeninin başarılı olması için düzene mutlaka bağlı kalınması ve evde olmadığınız zamanlarda bile bu düzene uyulmasını sağlamalısınız. Küçük yaşlarda çocuğunuzu uyku düzenine alıştırmak onun ilerleyen yaşlarda daha rahat uyuması için de yardım olacaktır. Böylece anne babalar da akşamlarını birbirlerine ayırabilirler.